Headerbild Erfolgsgeschichte Tayfun (Desktop)
Headerbild Erfolgsgeschichte Tayfun (Mobil)

MIJN SUCCESVERHAAL

OP TECHNOLIT

TAYFUN

Departement: Telefonische verkoop
Opleiding: IT systeembeheerder
Huidige functie: Hoofd telefonische verkoop
Bij TECHNOLIT sinds: 2008
Motto:"Je krijgt een voorsprong in het leven als anderen beginnen te praten."

U heeft een klassieke carrière gehad bij TECHNOLIT! Van telemarketeer tot hoofd van de hele afdeling! Hoe heeft zich dat ontwikkeld?

Ja, dat klopt en ik ben er erg trots op dat ik de kans heb gekregen om het management van de afdeling over te nemen. Toen mijn voorganger naar een van onze dochterondernemingen verhuisde, werd mij de functie van afdelingshoofd aangeboden. Ik nam de uitdaging graag aan. Als teamassistent en plaatsvervangend afdelingshoofd was ik bekend met de processen en procedures op de afdeling, dus het was niet helemaal nieuw voor mij. In mijn rol als manager hecht ik veel belang aan een regelmatige dialoog met mijn medewerkers om samen strategieën en doelen te implementeren. 

U werkt in de telefonische verkoop bij TECHNOLIT. Wat is er interessant aan deze baan en wat zijn de uitdagingen?

Het interessante aan mijn baan is dat ik veel contact heb met zeer uiteenlopende klanten. Ik vind het leuk om klanten te adviseren en te overtuigen van onze producten of diensten. Als mijn klant tevreden is, ben ik dat ook. De grote uitdaging is om een klant zo te begeleiden dat hij uiteindelijk een oplossing voor zijn probleem heeft. Dit vereist vaak geduld, begrip en veel technische expertise. Als we samen een oplossing hebben gevonden en beide partijen tevreden zijn, heb ik alles goed gedaan in mijn werk. 

Je moet de hele dag bellen en veel contact hebben met mensen. Is dat niet erg vermoeiend?

Ik kom oorspronkelijk uit de IT-sector en in mijn oude baan miste ik het contact met mensen. Natuurlijk is het heel anders in de telefonische verkoop en er zijn zelfs dagen dat het vermoeiend is om zoveel telefoontjes te plegen. Maar het dagelijkse klantencontact is interessant en gevarieerd, omdat elk gesprek anders is. Het is in deze baan belangrijk om een zeer goede product- en branchekennis te hebben om een goede en competente partner voor de klant te zijn.

Als onderdeel van het veranderingsproces van ons bedrijf maak je deel uit van een projectgroep voor wervingsprocessen. Wat vind je spannend en aantrekkelijk aan dit projectwerk?

Het leukste vind ik dat je invloed kunt uitoefenen op de herstructurering en verbeteringen in je eigen bedrijf en actief kunt bijdragen aan de veranderingen. In de projectgroep hebben alle leden dezelfde status en kunnen ze samen concepten ontwikkelen. Aangezien we twee locaties hebben op het gebied van telefonische verkoop - in Großenlüder en in Bochum - werk ik voor dit project nauw samen met ons locatiemanagement in Bochum.  

Hoe verbreed je je horizon op het gebied van verkooptechnieken en productkennis?

Ik richt me hierbij op verschillende factoren. Ten eerste kijk ik veel video's om te leren over de verschillende toepassingen en eigenschappen van een product. Je krijgt ook veel informatie van je eigen collega's. Ik wissel bijvoorbeeld regelmatig ideeën uit met collega's die al langer bij het bedrijf werken, waardoor ik waardevolle informatie krijg. Ik leer ook veel in gesprekken met mijn klanten. Vaak haal ik informatie direct uit de praktijk, bijvoorbeeld wanneer klanten een product succesvol gebruiken en mij positieve feedback geven en hun ervaringen delen. In deze baan blijf je leren en hoe langer je meedraait, hoe groter je schat aan ervaring en kennis wordt. Maar je moet bereid zijn om te blijven leren en om gemotiveerd en toegewijd aan je werk te gaan met open "ogen en oren".